torsdag 28 juni 2012

Grevinnan av Devonshire - Boken och Filmen

Jag blev glatt överraskad när jag började på The Duchess av Amanda Foreman. Jag fick den av en vän för flera år sen men den gick rakt in i bokhyllan utan att jag egentligen kollade vad det var för sorts bok. Jag antog att det var en roman baserad på grevinnans liv eftersom jag hade en vag aning om att det hade gjorts en film om henne också. Därför var jag glatt överraskad när jag insåg att det var en välskriven och väl researchad biografi av Grevinnan Georgiana av Devonshire.
Som det ofta är med biografier, så är The Duchess fylld med namn och är man inte så insatt i tidsperioden, är det svårt att hålla reda på alla. Men jag tror också att det är en del av genren och man får ta vad man kan få ut av boken och inte bry sig så mycket om man inte kommer ihåg allt när man är klar. Speciellt om man läser boken för nöjesskull och inte för att man måste.
Nu måste jag kolla in filmen också och hoppas att den är lika bra.
Josefine

Titel: The Duchess Författare: Amanda Foreman ISBN: 978-0-00-728575-4

Inga kommentarer: