söndag 10 juni 2012

Bibliotek

En bok jag läste nyligen The Library Book, inspirerade mig att leta upp en gammal blogg post jag skrev 2007 om bibliotek. Om ni är intresserade så kommer den här en gång till.

Biblioteket – vilket koncept!

Den som kom på idén med att skapa ett ställe där man kan låna böcker gratis är jag för evigt tacksam till. Det är en underbar idé. Tänk bara, på ett bibliotek kan man låna alla möjliga typer av media från böcker och DVD till CD skivor, ljudböcker, tidningar och tidskrifter. Det enda man måste ha är ett lånekort.
Var jag än bor går jag till biblioteket för att få lite lugn och ro, och som student känns det ibland som att man bor där.
När jag bodde i Washington DC gillade jag att gå till Library of Congress, det är en massiv byggnad i som ligger bara en bit från Supreme Court och the Capitol. Lokalerna är enorma med grandiosa målningar på väggar och tak, en mycket vacker byggnad. En gång fick jag och en kompis en privat visning av biblioteket av en svenska som är bibliotekarie där.
Ett annat stort bibliotek som imponerar mycket på mig, är universitetsbiblioteket i Madison, Wisconsin, USA. Där finns våningar fyllda med böcker från golv till tak med hyllor att veva in och ut för att få fram ännu fler rader av böcker. Där fanns till och med en hel bokhylla med böcker som handlade om den nordiska Asatron, vem kunde tänka sig att det fanns ett intresse av det här, även om det ligger nära svensktrakterna.
Mitt favorit bibliotek är nog ändå mitt lokala bibliotek i staden där jag växte upp. Sen de flyttade från sina gamla lokaler till den gamla brandstationen har det fått ett verkligt lyft, lokalerna känns ljusa och moderna och på något sätt känns det som böckerna har blivit mer attraktiva.
Även med möjligheten att läsa böcker över nätet genom e-böcker, kan det ändå inte överträffa känslan av att gå till biblioteket och utforska rader av böcker för att hitta just den perfekta boken som ska hamna i min hög på nattduksbordet. Därför är mitt råd till alla, ta vara på tillgången av gratis böcker och annat på ditt lokala bibliotek, det är värt besväret att ta sig dit.
Josefine

Titel: The Library Book Författare: The Reading Agency ISBN: 978-1-78125-005-1

Inga kommentarer: