måndag 30 juli 2007

Lata boksöndagar

En perfekt söndag för mig börjar med att jag gör en stor kanna kaffe, sen spenderas jag hela dagen i sängen med en eller flera bra böcker. Det spelar ingen roll vad vädret är utanför eller vilka andra obligationer man har av obesvarade email, oskrivna berättelser, smutsig tvätt och andra obligationer.
Jag älskar att spendera hela dagen i sängen, försvinna i de underbara äventyren om en hjältinna i desperat behov av ett äventyr eller en hjälte som inte vill tro på sig själv. Böckerna på mitt nattduksbord skriker åt mig att stanna.
Om inte annat så skriker bibliotek att de vill ha tillbaka sina böcker som jag nog har hållit på lite för länge. Jag hamstrar böcker i all oändlighet och jag fortsätter att låna om dem. Jag har ännu inte insett att det bästa skulle ha varit att låna endast en bok, läsa den och inte låna en ny förrän den första är klar. Istället har jag minst tre böcker på nattduksbordet (förutom nu när jag har sju!). Men det hela beror på mitt humör, det avgör vilken bok jag vill läsa, förutom under lata söndagar när jag försöker läsa klart dem alla.
Hur som helst kommer de här söndagarna inte speciellt ofta. Eller rättare sagt jag låter inte mig själv njuta av dem så ofta, det finns så mycket man ska hinna med innan nästa vecka startar.

Igår var det inte en sådan dag. Även om jag hade önskat det. Idag börjar min första vecka tillbaka till jobbet efter semestern, så där fanns alt för mycket jag var tvungen att förbereda för att kunna ligga och lata mig. Men snart, snart, ska jag lägga mig i sängen lördag kväll och inte gå upp igen förrän måndag morgon. Förutom när jag måste gå upp och sätta på nytt kaffe så klart.
Josefine

Mina rekommendationer: Tea Bag av Henning Mankell

Inga kommentarer: