söndag 8 juli 2007

Bookcrossing

Nu har jag tre veckors semester från ett av mina jobb. Härligt. Jag hoppas kunna ägna några lugna dagar att läsa mig igenom högen på nattduksbordet och kanske hinna skriva lite själv. Nu hoppas jag bara att vädret ska hålla sig för lite solstolsläsning också, som ni kanske vet så har vi ju regnat bort här nere i Skåne. Men nu är det semester, så nu blir det ändring!

Jag är alltid intresserad av att få veta vad andra läser, det är ett av de bästa sätten att hitta nya favoriter. Vänner och familj kan man ju alltid fråga. Annars gillar jag att kolla igenom återlämningshyllan på biblioteket. På stans bibliotek är det många som läser deckare, vilket inte är min favorit genre direkt, men man kan även hitta andra godbitar. Under skolåret hittar man många intressanta fackböcker där.

Ett annat bra sätt är så kallad bookcrossing. Enligt Oxfords ordlista betyder det att man lämnar en bok på ett offentligt ställe som sen någon annan hittar, läser och lämnar vidare. Det finns till och med en webb sida Bookcrossing.com där man kan registrera sin egen bok eller någon annan man hittar och följa bokens turer över hela världen.
När jag tågluffad genom Europa förra sommaren, gjorde jag och min kompis en egen bookcrossing. Vi startade båda två med några böcker, under resans gång bytade vi ut dem på vandrarhem, café och andra ställen. En gång plockade jag till och med upp en bok från en soptunna på en tågstation i Spanien. Jag var desperat efter något att läsa och min kompis såg den. Jag tog chansen och sträckte mig ner och plockade upp den. Folk på stationen tittade på mig som om jag var galen, men jag brydde mig inte om det. Jag hade nytt läsmaterial och jag tyckte det var onödigt slöseri att slänga bort en nästan helt ny bok. Ingen fara, soptunnan var tom förutom boken och en gammal pizzakartong.
Josefine

Mina rekommendationer: Danslärarens återkomst av Henning Mankell

Inga kommentarer: