lördag 21 juli 2007

Ny teknik II – e-böcker

I mitt förra inlägg skrev jag om CD böcker, nu kommer jag till nästa nyhet inom bok världen, e-böcker. Det har kommit en del nyheter på sistone inom detta. På biblioteket i Sverige kan man låna e-böcker och det finns förlag som endast ger ut e-böcker. Böcker som aldrig ser dagens ljus på tryckt papper, om man inte skriver ut dem själv förstås.

Jag är fortfarande lite skeptisk till e-böcker. Jag gillar att hålla min bok i handen när jag läser.

Men det finns ett slags böcker, där fördelarna överväger nackdelarna. Det är läroböcker. Som det är nu, så är de ofta onödigt dyra för den tiden man använder dem. Det finns så många fördelar med e-böcker. För det första skulle det bli billigare, sen kan man lättare söka specifik information. I slutet av terminen kan man spara de delar man vill, sen tar man helt enkelt bort resten från sin hårddisk.
Tänk så mycket pengar en fattig student skulle kunna spara.

Nu till ett något annorlunda ämne.
En av de mest lästa och tryckta böckerna i världen har gått online. Bibeln. På voxbiblia.se kan man lyssna på hela bibeln på svenska eller engelska. Om man vill kan man för en avgift, ladda ner den i MP3 format till sin i-pod.

Jag undrar om det finns något liknande i andra religioner? Kan man få Koranen eller Veda böckerna nerladdade?
Josefine

Mina rekommendationer: Kolla med ditt bibliotek om de erbjuder e-böcker, om inte föreslå att de ska göra det!

Inga kommentarer: