måndag 16 juli 2007

Ny teknik I - CD böcker

Utlåningsstatistiken på biblioteken sjunker, folk lånar mindre och mindre, förutom en produkt CD böcker. Allt eftersom tekniken utvecklas, försvinner de gamla otympliga kassetterna och ersätts av små smidiga CD skivor och de ännu mer kompakta MP3 filerna. CD böckerna har blivit så populära nu att i vissa fall kommer CD boken ut samtidigt som den tryckta boken.

För en som cyklar och åker kommunalt ofta, är CD böckerna ett bra alternativ till att ha musik i hörlurarna. Just nu läser/hör jag Wilhelm Mobergs klassiker Utvandrarna på CD bok. Det är en serie jag har velat läsa länge, men det har alltid kommit någon annan nyare bok i vägen. Det var därför jag blev så glad när jag såg att den fanns på mitt lokala bibliotek.
Men det finns tillfällen när jag kan känna att CD boken var fel val. När jag hörde på Patricia Cornwells Porträtt av en mördare: Jack Uppskäraren - fallet avslutat, kände jag efteråt att det skulle nog ha varit bättre att läsa den tryckta versionen. Det var svårt att hänga med ordentligt i hennes diskussion och hur hon kom fram till de resultat hon fick.

Det känns som om CD boken är bara ännu en övergång från den tryckta boken till mer digitala versioner. Nästa steg, för mig, är e-böcker och i framtiden P.O.D. (print on demand) Vad tror ni, finns det någon framtid för tryckta böcker? Vad tycker ni om CD böcker och e-böcker?
Josefine

Mina rekommendationer: Michael Shaara. The Killer Angels. I den engelska versionen, är CD boken inläst av George Guidall som gör ett superbra jobb.

Inga kommentarer: