söndag 1 juli 2007

Sommarläsning

Det har varit ett tag sen sist. Det blir lätt så på sommaren, det finns så mycket man ska göra på så kort tid. Sen måste man hinna njuta av sommaren också. Här i Sverige är vi ju inte direkt bortskämda med långa varma sommar, som på andra ställen i världen. På sommaren har jag två favoriter att läsa, den lättlästa romanen på stranden och den tyngre fackboken under de långa kvällarna i trädgården. Vad och var läser du under lata sommardagar?

För bokindustrin är sommaren en tid då pocketboken tar över. I nästan alla bokaffärer finns erbjudande att köp fyra och betala för tre. Det finns definitivt flera fördelar att köpa pocketböcker. En pocketbok är perfekt för lata dagar på stranden när man rycker till sig en bok innan man ger sig ner på stranden med handduken och bikinin i högsta hugg. Dels väger de mindre och dels är de billigare, mycket billigare. Nuförtiden kommer dessutom de flesta böckerna ut i pocket samtidigt som de vanliga inbundna böckerna. På stranden gillar jag lättläst chicklit. Några av mina strandfavoriter är Sophie Kinsella, Marian Keyes och Philippa Gregory. De är roliga, lättlästa böcker man kan läsa utan att behöva tänka allt för mycket. En annan sak som är bra med dem är att man kan lägga ner dem för ett dopp i det blå eller lite skitsnack med sina kompisar utan att var helt borta när man plockar upp den igen.

Under de långa ljusa kvällarna gillar jag att sitta utomhus på vår terrass och läsa. Det är då jag läser de lite mer “tunga” böckerna, de som är alltför jobbiga att läsa när solen skiner och havet lockar. Just nu håller jag på med Winston Churchills historiska skildring av Storbritannien. Jag är bara på första volymen av fyra, Storbritanniens födelse. Boken är definitivt inte objektiv, men det är ändå intressant att läsa en mans syn på Storbritanniens uppbyggnad mot ett världsemperium.
Josefine

Mina rekommendationer: För stranden: Sushi för nybörjare av Marian Keyes. För kvällen: En fru i Berlin av Anonym.

Inga kommentarer: