fredag 12 oktober 2012

Tillsammans är man mindre ensam - boken eller filmen?

Jag tycker att det är intressant med filmer baserade på böcker (det är därför jag tar upp det så ofta här) men jag försöker att läsa boken först, eftersom oftast är boken bättre än filmen.
I min senaste inlägg skrev jag om Tillsammans är man mindre ensam av Anna Gavalda och på kvällen efter jag avslutat boken, såg jag filmen med samma namn. I filmen spelar en av mina favorit skådespelerskor, Audrey Tautou, huvudkaraktären Camille och hade jag bara sett filmen, tror jag att jag skulle tyckt om den bättre, men som alltid när det kommer till filmer baserade på böcker finns det saker som blir utelämnade.
Tyvärr så utan vissa detaljer tappar man mycket av karaktärernas komplexa liv och allt blir lite platt. Vad jag saknade i filmen var Camilles målningar, där fanns så många fler känslor i hennes målningar som jag önskar man sett mer i filmen. Jag hade också sett fram emot att se Mamadou i full kostym när hon kom till Camille för att bli avmålad.
Josefine

Titel: Tillsammans är man mindre ensam Författare: Anna Gavalda ISBN: 978-91-0-010605-4

Inga kommentarer: