tisdag 16 oktober 2012

Det Portugisiska imperiet

Jag visste inte mycket om det portugisiska imperiet, vilket är lite dåligt, med tanke på hur intresserad jag är av andra imperium runt om i världen. Vad som hände på de små öarna Sao Tomé och Principe i Atlanten i slutet av 1800 talet var en skör situation. Slaveri var förbjudet över hela världen. Portugal med de andra stormakterna hade skrivit på avtal om detta. Men det verkade ändå som slaveri existerade på dessa små öarna, varför var det annars så få arbetare som åkte tillbaka till sin födelseplats i Angola efter slutet på sitt kontrakt?
I Ekvatorn av Miguel Sousa Tavares, skickas Luis Bernardes ut som ny guvernör till öarna för att övertyga engelsmännen att slaveri verkligen inte existerar. Men han kan väl inte ljuga om det han ser, eller kan han?
Historien är väl researched och bra balanserad mellan fantasi och verklighet och jag kände att jag lärt mig något när jag var klar med boken.
Josefine

Titel: Equator Författare: Miguel Sousa Tavares ISBN: 978-0-7475-9662-2

Inga kommentarer: