onsdag 3 oktober 2012

Livet, en tyst förtvivlan

Revolutionary Road - Boken eller filmen?
Richard Yates bok Revolutionary Road var en av de bästa böckerna jag läste förra året och jag kan inte förstå hur jag helt missat att det gjorts en film baserats på boken med Leonardo di Caprio och Kate Winslet.
Där boken saknar lite av April Wheelans karaktär tycker jag att filmen tar sig an problemet med Amerikas 1950-talets husfruars ensamhet bättre. Att se på filmen var som att läsa Betty Friedans Feminine Mystique igen. Den tysta förtvivlan av många kvinnors liv på 1950-talet.
Det är svårt att välja boken eller filmen här, båda är riktigt bra och jag tror inte att du kommer att bli besviken vilken du än tar dig an först.
Josefine
Titel: Revolutionary Road Författare: Richard Yates ISBN: 978-0-413-75710-4

Inga kommentarer: