måndag 3 september 2007

Historisk prosa

Jag hittade en bok på biblioteket som var publicerad 1962 om de fransk-indianska krigen. Eftersom historia är ett intresse för mig och jag har inte studerat mycket om de fransk indianska krigen tänkte jag att jag skulle läsa på lite.
Till min förvåning var det inte en vanlig historisk skildring, men snarare ett påhittat verk. I det första kapitlet möttes jag av den här beskrivningen: “The tiny palisade settlement of Schenectady, New York, lay still and sleeping under a heavy blanket of snow,”* efter slaget mot den ovetande befolkningen i byn, fortsätter beskrivningen: “They marched towards Montreal, two hundred miles to the north, and the white cold of the northern winter swallowed them up as silently as the had come.”* När jag läser det här kan jag inte låta bli att små le, för att med en så livlig beskrivning tänker man att författaren nästan måste ha varit där. Han måste vara en väldigt gammal man!

När jag fortsätter boken märker jag att det fattas källförteckning, bak i boken finns ett kort index, men det är allt. Var finns de säkra källorna som verkligen får mig att tro på den här historien? Säkra källor är en själklarhet för mig för att jag ska kunna lita på vad som hände. Men jag kommer nog ändå att läsa boken till slutet, och fortsätta att le åt hans beskrivningar och åt vad min historielärare skulle ha ansett om boken.
Josefine

* Källa: Russell, Francis. The French Indian Wars. New York: American Heritage Publishing Company. 1962.

Inga kommentarer: