onsdag 29 augusti 2007

Grattis böcker online

För ett tag sen stötte jag på en Internet sida A celebration of Women Writers, där man kan läsa gratis böcker online. Där finns en ansenlig samling av böcker skrivna av kvinnor för att helt enkelt hylla kvinnliga författare och allt är gratis. Jag fastnade vid Queen Liliuokalani’s Hawaii’s story by Hawaii’s Queen. Men där finns hur mycket som helst att läsa. Till min förvåning är A celebration of Women Writers bara en del av ett mycket större projekt Online Books page. Om man föredrar att läsa på svenska kan man sen klicka vidare till både eBoklagret omnibuss och Projekt Runberg. Jag är i extas, det finns så mycket man kan läsa på Internet.
För en del är detta kanske ingen nyhet, men för mig känns det som julafton kom tidigt i år. Egentligen gillar jag inte att läsa långa texter från en datorskärm, men denna källa av böcker kan bara inte bortses från. Nu kommer jag att ha mycket att göra de närmsta dagarna (eller veckorna) med att hitta nya, intressanta böcker.
Josefine

Mina rekommendationer: Hotell Honolulu av Paul Theroux

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej och tack för intressanta länktips! Jag har själv letat runt på internet efter äldre svensk litteratur i sina originalutgåvor och det är lite svårt att hitta. Det finns en sida bocker-online.se som verkar lovande, dock finns det tyvärr inte mycket upplagt på den. Blogga gärna mer om detta ämne om du får nys om någon annan webbplats som kan vara av intresse.