fredag 17 augusti 2007

Homo homini lupus

Nyligen rekommenderade jag en bok, En kvinna i Berlin – en sann berättelse av Anonym. Jag blev klar med den för några dagar sen och nu känner jag ett behov att berätta om den för er. Det är en gripand berättelse som lämnade ett väldigt starkt intryck. Det är en dagbok skriven av en tysk kvinna under de sista dagarna av Andra världskriget.

När jag läste de första kapitlena av boken, fick jag ont i magen för att jag visste skulle komma. Ryssarna ryckte hela tiden närmare Berlin. Min historielärare på högstadiet berättade för oss vad som hände med befolkningen när Ryssarna kom, hennes svärmor och svärsyster bodde i Tyskland på den tiden. Efter ett tag var jag tvungen att lägga ner boken, jag kunde inte längre fortsätta. Ryssarna anlände till Berlin och ryktena om vad alla hade hört var sant.

När jag fortsatte senare, ockuperade ryssarna staden och befolkningen hade börjat vänja sig vid dem och den nya ordningen. Innan kriget hade författaren rest mycket och kunde därför lite ryska. Det hade hon nytta av till viss del. De ryssar hon stötte på blev förvånade av att höra deras modersmål talas av en tyska, men oftast hade det ingen effekt på deras framfart.
Men det är inte bara ryssarna hon skriver om. Hon skriver också om hungern, den ofattbara hungern som driver människan att bli elak, girig och självisk. Människan blir hemsk när hon inte får tillräckligt att äta, författaren nämner många gånger frasen Homo homini lupus – Människan är en varg mot människan.
Hon berättar också om alla nya ord de har börjat använda, ord som får deras upplevelser att verka lite mer normala. Det är inte längre fel att sölja sin kropp för lite mat för det är något ryssarna har mycket av, mat och alkohol.

Men det jag tycker bäst om i boken är att det inte är en bok som handlar om hur hon är ett offer för Hitler. Författaren är väl medveten om vilka brott som begicks av tyska soldater i andra länder och hon är väl medveten om att de är förlorarna av detta krig. Hon ser sig inte som ett offer. Det är detta som gör denna bok läsvärd.
Josefine

Mina rekommendationer: Anne Franks dagbok. Ett annat perspektiv av Hitlers krig.

Inga kommentarer: