fredag 31 augusti 2012

Att BERÄTTA istället för att VISA

De första sidorna av Grace och Disgrace av Susi Osborne började riktigt bra. Farten var hög och något hände hela tiden. Det kändes som om jag satt i köket med familjen och tog del av deras kaotiska liv. Sen började boken sakta ner, tills den tillslut stannade. Det var då jag slutade att bry mig om karaktärerna. Jag insåg snart problemet med boken, varför den saktade ner så, var för att Osborne gick från att VISA vad som hände till att BERÄTTA vad karaktärerna gjorde. Det kan verkligen sätta stopp på en bra bok.
En annan del av boken som var riktigt dålig var sex scenerna. Det var nästan som om de var tillsatta efteråt för att sätta lite extra krydda. Dels BERÄTTADE hon istället för att VISA vad som hände, dels passade sex scenerna inte in med hur jag uppfattade karaktärerna. De blev som andra människor i sovrummet.
Är jag alltför elak mot historien? Kanske? Speciellt med tanke på att jag inte ens brydde mig om att läsa slut boken. Jag tror dock att boken hjälpte mig att förstå att inte ens en intressant historia kan rädda en dålig berättelse teknik.
Josefine

Titel: Grace & Disgrace Författare: Susi Osborne ISBN: 978-1-84624-463-6

Inga kommentarer: