lördag 25 augusti 2012

Deckare med glöd

Jag läser inte många deckare, mest för att jag ofta tycker att böckerna ofta blir statiska och ointressant. Det är samma team av karaktärer löser samma typ av brott i bok efter bok, och så kastar man in en personlig historia i mellan för att ge karaktärerna ett ”hjärta och själ.” Jag vet att jag inte tycker om deckare, därför håller jag mig oftast ifrån dem. Hur som helst, efter att ha hört på ett föredrag av den brittiska författaren Dan Waddell, på mitt lokal bibliotek, beslöt jag mig för att läsa hans bok The Blood Detective. Waddell överraskar mig och lyckas med att skriva en deckare med en annorlunda twist, han kombinerar sin kännedom om genealogi (han var en av researcherna till BBC programmet Who do you think you are?), med en riktigt bra deckare. Och så klart eftersom jag bor så nära brottsplatserna och kan följa honom genom gatorna i Notting Hill och Notting Dale, blir det extra spännande.
Detta är en riktigt bra deckare som jag skulle rekommendera till alla er som vanligtvis inte läser deckare, men letar efter något annorlunda.
Josefine

Titel: The Blood Detective Författare: Dan Waddell ISBN: 978-0-14-104098-1

Inga kommentarer: