söndag 19 augusti 2012

Stereotyper - den amerikanska södern

Tillbaka igen. Uppsatsen är inlämnad och OS är över för den här gången.
Jag har inte varit utan böcker under tiden jag har varit borta och under de närmsta veckorna kommer jag att diskutera några av böckerna jag läst. Du kan också vara med i diskussionen genom kommentar boxen här nedan.

Jag har nyligen läst två böcker som handlar om den amerikanska södern och några av de stereotyper som finns om människorna som bor där. Böckerna, En röd liten fågel i juletid av Fannie Flagg och Visst finns det gudar i Alabama av Joshilyn Jackson är båda otroligt välskrivna och historierna i sig är intressanta, därför trycker inte de stereotypiska skildringarna på, om man inte letar efter dem. Det är därför de här två böckerna är så bra, och visar tydligt att bara för att man antyder till de stereotyper som finns, betyder det inte att boken blir en cliché i sig, det går ändå att göra en bra bok av den. Josefine

Titel: En röd liten fågel i juletid Författare: Fannie Flagg ISBN: 978-0-099-49048-7
Titel: Visst finns det gudar i Alabama Författare: Joshilyn Jackson ISBN: 978-0-340-89668-6

Inga kommentarer: