onsdag 28 oktober 2009

Around the world: Venedig

Här kommer ett nytt avsnitt med böcker som avslöjar delar av världen du inte hittar i en vanlig guidebok.


Först ut är The City of Fallen Angels, som handlar om Venedig. En helt vanlig stad, som ändå lyckas behålla sin magi, med små kanaler och djupa intriger och mysterier. Det är något visst med Venedig och när man får följa med John Berendt på hans upplevelser runt om i staden efter den stora branden på Gran Teatro La Fenice inser man just hur speciell den här staden är. Det här är ett porträtt av ett Venedig man inte läser om i guideböckerna. The City of Fallen Angels visar att Venedig är precis som vilken annan stad som helst, förutom det skimmer som alltid tycks vila över staden som ger den dess mystik.
När jag lagt ner boken bestämde jag mig genast för att besöka Venedig igen. Denna gång ska jag försöka se förbi alla de pråliga husfasaderna och den något påträngande plastiga turist delen och istället se lite av den verkliga magiken med Venedig. Kanske jag till och med kan se några av de fallande änglarna.
Josefine

Mina rekommendationer: Villa Serena, falling in love Italian style av Domenica de Rosa

Inga kommentarer: