söndag 15 mars 2009

Undergång – Gick under

Jag lånade hem Jared Diamonds bok Undergång efter en rekommendation från en kompis, men tyvärr var jag inte speciellt imponerad. Boken i sig är väl analyserad och ämnet om den moderna civilisationens potentiella undergång är nog så viktig (tänk Al Gore och den globala uppvärmningen). Tyvärr blir Diamond snabbt tråkig och han upprepar sig själv ofta. Den 500 plus sidor boken kunde lätt halveras genom en genomtänkt redigering.
Jag respekterar hans passion och stora kunskap om ämnet, men någon gång måste man veta när man ska sätta punkt.

Jag gillade första delen av boken, där Diamond diskuterar tidigare civilisationer och hur de gick under genom att överexploatera sina tillgångar, mest för att jag tror helt klart att vi är på väg åt samma håll. Men det mesta av mitten delen av boken, där han förklarar hur det ser ut i världen idag, kunde vara mycket kortare. Det räcker att an öppnar en tidning idag eller gör en enkel sökning på Internet för att få reda på det. Jag tycker också att det är vikigt att uppmana folk att söka sina egna fakta för att förstå hur allvarligt problemet egentligen är. Sista delen av boken, med potentiella lösningar var bra, men igen, det tog allt för lång tid innan han kom till saken, då hade han redan tappat mitt intresse.
Josefine

Mina rekommendationer: Upptäckter: Påskön av Catherine Orliac

Inga kommentarer: