lördag 28 mars 2009

Sherlock Holmes

Nu när jag bor i hjärtat av Sherlock Holmes stad, några tunnelbanestopp från det kända, men dock fiktiva Baker Street 221B, (Sherlock Holmes museet hittar man på Nr. 239) kände jag att jag ville återse min Sherlock Holmes kollektion. Historierna intresserar mig fortfarande och eftersom det säkert var femton år sen jag sist läste dem, kände jag att det var dags igen.
Allt eftersom jag läste historierna, kände jag igen mig mer och mer. Men jag såg också andra vinklar och vrår jag inte hade tänkt på förut. Jag såg geniet Sherlock Holmes men också hans ibland nedlåtande attityd mot Dr. Watson.
Tillslut är det ändå Sir Conan Doyle’s välkonstruerade historier och hans lätta läsning som håller mig fast. Min favorit bland dem är troligtvis Baskervilles hund, den har tillräckligt med spänning för att ge mig kalla kårar och mystik att sätta min fantasi i spel.
Josefine

Mina rekomendationer: Sista Jouren av Karin Wahlberg

Inga kommentarer: