torsdag 5 mars 2009

Chicklit

Ordet väcker många känslor, både hos läsare och författare. Det finns läsare som anser att är en yngre version av ”tantsnusk” och det finns författare som absolut inte vill kalla sig själv chicklit* författare. Men det finns så klart de som är mer positiva till genren och är glada att deras böcker passar in i en genre som är populär och har många läsare.
Det jag karaktäriserar som en bra Chicklit bok är den starkt karaktärsdrivna synen av en kvinna som vet vad hon vill, eller i alla fall tror att hon vet. Men det jag mest associerar med genren är att de är lättlästa och roliga, orden flyger fram på pappret just för att de är så välskrivna.

Jag tycker att det är dags att ändra den generella uppfattningen om Chicklit. Jag gillar genren och det finns många bra författare som skriver chicklit. De första jag tänker på är Marian Keyes, Sophie Kinsella, Anna Maxted. Jag är inte säker på att så många svenska författare passar in på den genren, men kanske Kajsa Ingemarson eller varför inte Underbar och älskad av alla av Martina Haag?
Nu är ditt uppdrag att gå till ditt närmsta bibliotek, låna en chicklit bok och försök att läsa den utan alla fördomar och se om du ändrar uppfattning. Om du vill ha hjälp med vad du ska välja, kolla in Trashionista.
Josefine

Mina rekommendationer: Fishbowl av Sarah Mlynowski

* Chicklit = Chicklitterature dvs. Litteratur för Chicks (tjejer)

Inga kommentarer: