söndag 22 februari 2009

Författarkväll

Jag ser fram emot ett författarbesök med fokusering på den italienska renässansen på tisdag i en av mina lokala bokhandlare Daunt books. Det ska bli verkligen intressant med föredrag av Sarah Dunant och Paul Strathern.
Dunant skriver romaner som utspelar sig under renässansen, medan Strathern skriver fack litteratur om Italien under renässansen. Som ni kanske kommer ihåg har jag ett stort intresse av Italien och böcker om Italien, facklitteratur eller romaner spelar ingen roll.

Jag har läst två av Dunants böcker och ser fram emot den tredje som kommer ut på engelska i juli. Jag gillar hennes sätt att skriva, underhållande men ändå påläst. Det är mycket fakta i böckerna, små saker som man vet att hon har lagt ner tid på att undersöka. Det ska bli intressant att se vad hon har att säga i verkliga livet.
Jag har inte läst något av Strathern än, men jag har blivit lovad hans bok Medici: Godfathers of the Renaissance av min rumskompis när hon har läst klart den.
Josefine

Mina rekommendationer: I kurtisanens sällskap av Sarah Dunant

Inga kommentarer: