lördag 14 februari 2009

Rosor är röda…

Violer är blå… och så vidare. I andan av Alla hjärtans dag har jag bestämt mig för att dedikera det här inlägget till kärleken.
För alla romantiker där ute kan jag kanske locka med lite Jane Austin eller Shakespeare. Men en av mina favoriter är En långvarig förlovning av Sebastien Japrisot. Den handlar om en kvinna som vägrar tro på att hennes fästman har dött i skyttegravarna under första världskriget. Hon ger sig ut på en lång resa genom Frankrike för att ta reda på vad som verkligen hände och var hennes älskade är nu.

För en verklighetsbaserad berättelse rekommenderar jag varmt My Sergei - a love story av Ekaterina Gordeva. Det är en kärleks historia mellan ett konståknings par som vann allt men var tragiskt nog skilda i en oupptäckt sjukdom som tog Sergeis liv alltför tidigt. Man kan riktigt känna Gordevas kärlek på varje sida, det är en bok som lämnar en med ett brustet hjärta.
Josefine

Mina rekommendationer: Romeo och Julia av Shakespeare

Inga kommentarer: