tisdag 17 februari 2009

Boken eller filmen – Tagning III

Akt I
Vem vill bli miljardär? vs. Slumdog Millionaire

Vikas Swarups bok har mycket mer drama och intriger än filmmanuset som innehåller mer action och död. Detta gör boken trevligare att läsa, men det gör den också svårare att översätta direkt till filmduken. Tyvärr är det så med många böcker som har blivit filmatiserade. Att ta boken rakt av skulle vara en nästintill omöjlighet att klara av, därför har nödvändiga ändringar varit tvungna att göras för att filmen ska flyta bättre. Jag kan tänka mig att det också är en kostnad eftersom man i boken besöker många fler platser och boken innehåller betydligt fler karaktärer.

Akt II
Kunskap vs. kärlek

Swarup lägger mindre tid och kraft på Jamals kärlekshistoria och mer tid på allt som händer runt omkring honom. I film manuset har kärlekshistorian tagit en central roll och det är något som känns starkt genom hela familjen. Det säljer bio biljetter sp klart, men är det verkligen vad historien handlar om? När jag läste boken fick jag inte alls den känslan. Den mest centrala rollen i boken var hur Jamal hade fått kunskapen att svar på alla frågor även om han bara är en liten skitunge från Mumbais slum.

Akt III
Mitt slutgiltiga svar

Boken vinner helt klart. Filen är inte dålig, men det är inget bra komplement till boken. Se inte filmen som ett komplement till boken. Man kan se filmen för deras egna kvalitéer, bland annat Patels skådespelar talang.
Bollywood scenen på slutet är dock ett extra plus, så stanna kvar till eftertexterna rullar.
Josefine

Mina rekommendationer: Bridget Jones dagbok av Helen Fielding

Inga kommentarer: