söndag 11 januari 2009

Var läser du?

En vän berättade en gång för mig att anledningen till att hon inte läste så mycket var för att det enda stället hon kunde läsa var i en speciell fåtölj i hennes sovrum som också var en samlingsplats för diverse kläder och andra saker. Varje gång hon vill läsa är hon tvungen att göra något med alla saker som ligger i fåtöljen, hänga in kläderna garderoben, sortera papper i diverse pärmar och allt annat på sin respektive platser. Allt det skulle ta allt för lång tid och då skulle hon ändå inte ha tid att läsa längre. Kort sagt, så händer det väldigt sällan.

En dålig ursäkt? Vad vet jag, men det fick i alla fall mig att tänka på var jag helst läser. Jag kan läsa nästan var som helst, men jag har ändå mina favorit platser. På sommaren gillar jag att läsa utomhus, speciellt i Holland Park i London. Det finns så många delar av parken så att man kan gå till ett nytt ställe varje gång. På vintern när jag inte gillar att vara ute så är min säng ett favorit ställe men jag kan också sitta på ett café med en stor kopp kaffe och sjunka ner i en bra bok.
Var finns dina favorit ställen att läsa? Inne, ute eller var som helst, skriv och berätta.
Josefine

Mina rekommendationer: Under Toscanas sol av Frances Mayes

Inga kommentarer: