torsdag 29 januari 2009

Böcker i Italien

Det är något med böcker som är skrivna om Italien som får mig att välja dem framför andra. Kanske är det den där romantiska villan i Toscana, de gamla romerska ruinerna eller det blå Adriatiska havet. Några av de bästa böckerna jag har läst har på ett eller annat sätt haft något med Italien att göra. EM Foresters Ett rum med utsikt utspelar sig till viss del i Italien, det är en bok jag har läst både två och tre gånger. En annan är Galileos dotter skriven av Dava Sobel.
På grund av mina tidigare upplevelser med böcker skrivna om Italien var jag inte förvånad när jag läste Venus födelse: kärlek och död i Florens av Sarah Dunant, den utlovade och höll upp till allt det jag vill ha romantik, intriger, mänskliga relationer, i en historisk miljö. Historien utspelar sig i Florens, den store Lorenzo Medici är död och hans son Piero tar över men blir snart utkörd ur Florens, en makt tar över med munken Savonarola i spetsen, redo att förändra staden. Mitt i allt detta finns Alessandra, en ung kvinna, smart och talangfull konstnär som behöver frihet från sin fars stränga blick. Detta får hon genom giftermål med en mycket äldre man, men hon inser snart att det finns så mycket mer än frihet som styr livet. Intrigerna tätnar, som de bara kan göra i Italien och Florens vid den här tiden.
Hur den slutar? Det berättar jag inte, det får ni läsa själv!
Josefine

Mina rekommendationer: Familjen Medici, det vackra folket i Florens av Ulla Britta Ramklint.

Inga kommentarer: