onsdag 31 december 2008

Årets bok 2008

Årets bok var svårt att välja det här året. Jag har läst mycket och brett under året som gått, vilket har inkluderat både bra och dåligt. Men tillslut föll jag för March av Geraldine Brooks. Jag har nämnt den här förut men för att göra en kort beskrivning av boken, så handlar den om vad som hände med Unga kvinnors (Louisa Mat Alcott) pappa under det amerikanska inbördeskriget.
Jag måste medge att boken är väldigt tilltalande för mig eftersom man äntligen får reda på vad Unga kvinnors mystiska pappa gjorde under kriget, men det är också en väldigt bra berättelse i sig. Brooks är en talangfull författare som skriver lätt och ledigt och får orden att flyta på papperet vilket gör boken lättläst utan att tappa intresset. Helt enkelt en bra bok som jag rekommenderar till alla jag känner.




Att avge ett nyårslöfte för mig är självklart, men inte lika självklart var det vad löftet skulle bestå av, men det löste mina syskon åt mig när de gav mig 1001 böcker du måste läsa innan du dör i julklapp.


När jag kollade igenom den hade jag redan läst några, men långt ifrån alla. Därför bestämde jag mig för att under nästa år, ska jag läsa åtminstone en bok från varje kapitel (där finns fem: före 1700 talet, 1700 talet, 1800 talet, 1900 talet och 2000 talet).
Vad är dit nyårslöfte? Eller ger du inga?
Josefine

Mina rekommendationer: March av Geraldine Brooks

Inga kommentarer: