lördag 6 december 2008

Europas största bokhandel

Från det minsta bibliotek i stan, åker jag tunnelbanan några stop och hamnar utanför, vad de säger, är Europas största bokhandel (Waterstone’s på Piccadilly). Sex våningar med hyllplan efter hyllplan av böcker av alla sorter: romaner, facklitteratur med varje ämne du kan tänka dig, skolböcker, poesi, barnböcker, tidskrifter, allt du kan tänka dig. Skulle man bli trött någon gång på vägen mellan våningsplanen, finns det ett café i källaren och en hipp restaurant på översta våningen.

Jag spenderade en hel eftermiddag där inne första gången jag var där och kom ut med en hel trave böcker, sen fick jag stoppa mig själv.
Jag gillar den här bokhandeln, inte så mycket för dess exklusivitet i böcker, de erbjuder det mesta som alla andra också har. Det är mer mängden av böcker de erbjuder. Man kan gå in där och vara nästan garanterad att hitta det man söker.
Jag behöver väl knappast säga att det inte var mitt enda besök där?
Josefine

Mina rekommendationer: Maya av Jostein Gaarder

Inga kommentarer: