onsdag 10 december 2008

Varför finns det inga bra julböcker för vuxna?

Jag ställer frågan för att jag kommer ihåg min barndoms julböcker – Hemma hos jultomten av Mauri Kunnas, Jul hos Madicken av Astrid Lindgren och många fler. De gav en jul känsla som har etsat sig fast i minnet. Bara jag tänker på dem framkallar de dofter och smaker av julen för att inte tala om alla bildminnen som poppar upp i huvudet. Men när jag tittar bland vuxen litteraturen har jag svårt att hitta titlar som på samma sätt kan framkall den känslan av julen som mina barndomsböcker kan. Är det någon av er som har några bra tips att prova?
Eller varför inte nämna vilken som var din julboksfavorit bland barndomens alla böcker?
Josefine

Mina rekommendationer: De flesta av Astrid Lindgrens böcker som handlar om julen.

Inga kommentarer: