lördag 17 mars 2012

St Patriks Dagen

I samband med den irländska högtiden St Patriks Dagen var min tanke att rekommendera några bra böcker från Irland, men jag insåg snart att de flesta böcker jag läst om Irland är så sorgliga. Deras problematiska historia, oftast involverad i Storbritannien och effekterna av det har influerat de böcker om Irland som jag har läst.
Det var då jag vände mig till den alltid trofasta Marian Keyes, så dricker jag en pint Guiness, äter potatis och läser om en av mina favoriter Sushi för nybörjare.

Om du ändå vill tackla de där sorgliga böckerna idag så kan jag rekommendera:
Havets Stjärna av Joseph O'Connor
Frank McCourts
självbiografiska trilogi Ängeln på sjunde trappsteget, Lyckans Land och Magistern

och en som finns på min Vill Läsa Lista:
De Spräckliga av Hugo Hamilton


Josefine

Inga kommentarer: