torsdag 22 mars 2012

Att skriva karaktärer

Jag läser mycket chick-lit, av varierande kvalité, men vad som är viktigast är att det är en genre där karaktärerna driver historien. Jag har precis läst klart två chick-lit böcker Last Christmas av Julia Williams och En absolut Skandal av Penny Vincenzi där det i båda böckerna fanns ett flertal huvudkaraktärer, vars historier ibland gick ihop och ibland berättades parallellt.
Jag tror att det är svårt att göra en story trovärdig när man använder flera huvudkaraktärer som inte nödvändigtvis träffar eller ens känner varandra och tyvärr lyckades ingen av dessa böcker speciellt bra med det heller.
I En Absolut Skandal tyckte jag att hälften av karaktärerna skulle räckt. Vincenzi kunde gjort boken hälften så tjock och ändå fått igenom vad hon ville få fram. Jag tyckte att man spenderade allt för kort tid på varje karaktär för att lära känna dem ordentligt.

Last Christmas fann jag repetitiv, där Williams på flera ställen repeterade händelserna så att läsaren skulle vara uppdaterade med hur alla karaktärerna kände om en specifik sak. Detta störde speciellt mycket eftersom det inte tillförde tillräckligt till boken.
Ingen av böckerna skrevs till mitt tycke och även om jag uppskattade Williams historia mer än Vincenzis är jag inte så säker på att jag kommer att läsa fler av deras böcker.
Josefine

Titel: Last Christmas Författare: Julia Williams ISBN: 978-1-84756-086-5

Titel: En Absolut Skandal Författare: Penny Vincenzi ISBN: 978-0-7553-3680-7

Inga kommentarer: