tisdag 27 mars 2012

Slaget om Stalingrad

Stalingrad var den första Antony Beevor bok jag köpte, i Göteborg 2002 har jag noterat i pärmen, sen dess har jag köpt de flesta böckerna av Beevor som jag nu har olästa i hyllan. Det tog mig tio år att komma till Stalingrad, men nu är jag här.
Boken är fylld av detaljerad beskrivningar av vad som hände under slaget, men vad Beevor har lyckats bäst med är att balansera informationen från både tyskarna och ryssarna.
Där fanns vissa delar där jag tyckte Beevor drog för hastiga slutsatser om de inblandades känslor utan att riktigt kunna förklara var de slutsatserna kom från, men för det mesta är det en bok rik på detaljer och fakta och jag lärde mig mycket.

Josefine

Titel: Stalingrad Författare: Antony Beevor ISBN: 978-91-89442-36-9

Inga kommentarer: