söndag 7 februari 2010

Around the world: Argentina

Ännu ett bidrag till mina Around the World inlägg

I mina försök att utvidga mitt läsande och inte bara hålla mig till svenska eller engelsktalande författare hittade jag Tango sångaren av Tomás Eloy Martinez. En skönlitterär bok som tar dig till ett hett, dansande, älskande Sydamerika och Argentina. En elev från USA åker till Buenos Aires och blir som besatt av att hitta en tango sångare som aldrig har släppt någon skiva eller blivit inspelad, men som har hela stadens tango älskare förtrollade. Här och var dyker han upp, utan förberedelser eller en scen och sjunger innan han försvinner igen. Det är känslan i hans röst som får alla att stanna upp med det de håller på med och leva sig in i det han sjunger om.
Det är en välskriven bok som får mig att vilja packa väskan och åka till Argentina och sitta på en bar, lyssna på tango och se dem dansa. Martinez lyckas att väva samman historien om en stad med ödet av denna tango sångare som tappade tron på människan för länge sen.
Josefine

Mina rekommendationer: Cellisten i Sarajevo av Stephen Galloway

Inga kommentarer: