onsdag 24 februari 2010

Amsterdam på en eftermiddag

Det brukar inte hända så ofta, några gånger om året högst, förra helgen var det första gången detta året. Jag sträckläste en bok på en eftermiddag. Jag påbörjade Ian McEwans Amsterdam på morgonen med min första kopp kaffe. Ett antal timmar och lika många koppar kaffe senare hade jag läst klart den.
Visserligen var det en kort roman, eller en lång novell, vilket man nu vill kalla den, men historien drog in mig och jag kunde inte lägga ner boken på hela dagen. Det är en ganska svart roman, som de flesta av hans böcker är. Intrigerna avlöser varandra utan att det blir en dålig såpopera. En väl värd läsupplevelse om du läser den på en eftermiddag eller tar en vecka att läsa slut den.

Jag älskar kombinationen av att bli indragen i en bok och ha tiden att följa den till slutet i en lång läsupplevelse. Jag ser redan fram emot nästa gång det händer.
Josefine

Mina rekommendationer: The prosperous thief av Andrea Goldsmith.

Inga kommentarer: