onsdag 9 december 2009

Nobelpriset i litteratur

Det är återigen en kvinna som har blivit hedrad med Nobelpriset i Litteratur, vilket delas ut i Stockholm imorgon. I år är det den tysk talande rumänskan Herta Müller. Jag har inte läst några av Müllers böcker, men så verkar det alltid vara med mig, jag upptäcker inte dem förrän de redan fått priset. Jag kanske lägger till några av hennes böcker till min ständigt ökande ”att läsa” lista.
Jag väntar fortfarande på att Joyce Carol Oats ska bli hedrad med priset eller varför inte en svensk. Det är 35 år sen en svensk fick litteratur priset och det känns länge sen. Har vi inte fler inflytelserika författare i Sverige.

Också, jag tar av mig hatten för alla kvinnor som vann i år, fem totalt. En av organisatörerna kommenterade att det skulle bli trevligt med mindre svart och vitt på podiet i år och jag kan bara hålla med.
Josefine

Mina rekommendationer: Titta på TV sändningen från utdelningarna imorgon kväll, om inte annat för att se vad drottningen och prinsessorna har på sig.

Inga kommentarer: