onsdag 11 januari 2012

Nu är det slut

Jag har nu läst klart hela Millenium serien. Jag måste säga att den första boken (Män som hatar kvinnor) var nog den bästa, trots den något hafsiga svenskan.
Vad jag gillade med Flickan som lekte med elden var att man kunde läsa den utan att ha läst Män som hatar kvinnor. Det visar på en riktig talang som författare att kunna skriva en fortsättning utan att helt binda upp sig i handlingen från den första boken.
Luftslottet som sprängdes kunde man inte göra det med, där var man tvungen att ha läst tvåan för att förstå handlingen redan från första sidan. Boken kändes också långsam, det är svårt att hålla farten uppe när en av huvudkaraktärerna ligger i en sjukhussäng Det var inte förrän jag läst de sista sidorna som jag förstod vad det var jag saknat i den sista boken och det var interaktionerna mellan karaktärerna. Det fanns så mycket tekniskt skriveri mellan allt och alla att förhållandet mellan de olika karaktärerna helt försvann och med det försvann också viljan för mig att bry mig om vad som hände med dem. Lite synd tyckte jag.


Hela trilogin i sig är bra överlag och tar upp ett allvarligt problem i samhället om män som inte bara hatar kvinnor men som också ser människor i allmänhet som något som kan köpas och säljas som en förbrukningsvara och det är skrämmande.
Josefine

Titel: Millenium trilogin: Män som hatar kvinnor, Flickan som lekte med elden, Luftslottet som sprängdes Författare: Stieg Larsson

Inga kommentarer: