onsdag 15 juli 2009

Tänk om Peter van Pelsen hade överlevt

Jag har skrivit förut om mitt intresse för ”Tänk om” historier och jag har precis läst klart ännu en av dem. Pojken som älskade Anne Frank av Ellen Feldman var så bra skriven att man ibland glömde att det faktiskt inte hade hänt.
Det är en historia om Peter van Pelsen, pojken i den andra familjen som bodde i det lilla annexet med Anne Frank och hennes familj i Amsterdam under andra världskriget. I Feldmans historia överlever han koncentrations läger och tar sig till USA där han tar sig ett nytt liv i den Nya Världen. Ett liv som icke judisk, flykting från Europa, skaffar ett jobb och familj. Hur som helst så hinner hans liv i fatt honom och han måste möta eller fly sitt förflutna.
Det var en så välskriven historia att jag skulle rekommendera den till alla om man vet något om Anne Frank eller inte.
Josefine

Mina rekommendationer: Anna Franks dagbok av Anne Frank

Inga kommentarer: