lördag 11 juli 2009

Allahs döttrar

Sen jag läste March av Geraldine Brooks har jag varit intresserad av hennes böcker, när jag sen sprang på hennes fackbok om kvinnor i den muslimska världen (Allahs döttrar) hoppades jag på något bra. Boken i sig är bra, välskriven och hennes erfarenhet ger henne utmärkt grund att börja från. Men jag kan inte hjälpa att jag tycker att denna bok är något gammal och en nyare version skulle ha publicerats. Mycket har hänt i den muslimska världen sen den var publicerad 1995. De islamska fundamentalisterna har ökat sitt grepp i vissa länder och det i sin tur ger förstås fler komplikationer för kvinnor (och män också för den delen).

På ett liknande ämne, skulle det vara intressant att läsa om muslimska kvinnor på flykt i västvärlden. Om det är någon som har ett bra förslag på en sådan bok, dela med er.
Josefine

Mina rekommendationer: De sönderrivna bilderna av Azar Mahloujian

Inga kommentarer: