torsdag 29 maj 2008

CD böcker II - röster

På sista tiden har det blivit att jag oftare lyssnar på CD böcker, speciellt när jag cyklar till och från jobbet. Jag har också insett hur mycket inläsarens röst påverkar berättelsen. En av mina favorit böcker att lyssna på är Montecore en unik tiger av Jonas Hassen Khemiri. Den är inläst av Rikard Wolff och Hamadi Khemiri. Den boken är ett måste på CD bok, jag har inte ens läst den inbundna versionen, men känner ändå att jag kan säga det.

Den bok jag lyssnar på nu är Zadie Smiths bok Om skönhet. Den är inläst av Johan Rabeus, samma inläsare som Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams. När jag nu lyssnar på Om Skönhet hör jag Arthur Dent och de andra i Adams berättelse, men nu i nya skepnader i Smiths värld. Det är rätt så roligt när man kommer på sig själv med att vara i ”fel” värld.
En röst har skapat en bild i mitt minne och nu måste jag omformulera det minnet till något annat.
Josefine

Mina rekommendationer: Kalla det vad fan du vill av Marjaneh Bakhtiari (en annan bra CD bok)

Inga kommentarer: