fredag 18 maj 2012

Harry Potter igen

Det var mer än ett år sen jag läste den första Harry Potter boken, Harry Potter och den vises sten och togs av storm av den talangfulla berättaren J.K. Rowling.
Efter att jag hittade den tredje boken Harry Potter och fången i Azkaban för rea pris på biblioteksutförsäljningen, kände jag att det var dags att läsa den andra boken Harry Potter och den hemliga kammaren först.

Tyvärr imponerade Den hemliga kammaren inte på mig lika mycket som Den vises sten gjorde. Det kan ha att göra med överraskningen jag kände när jag läste den första boken, jämfört med den andra när jag redan visste vad jag kunde förvänta mig av Rowling. Men jag tycker nog ändå att historien i sig var inte lika bra i Den hemliga kammaren, den höll mig inte involverad på samma sätt som Den vises sten gjorde.

Hur som helst, måste jag ändå påminna mig själv om att det är annorlunda när man läser böckerna som vuxen, det är trots allt en barn och ungdoms bok, skriven för barn och ungdomar.
Josefine

Titel: Harry Potter och den hemliga kammaren Författare: J.K. Rowling ISBN: 978-0-7475-3848-6

Inga kommentarer: