måndag 17 maj 2010

Fröken Smilla

En liten pojke är död. Han har hoppat från ett tak, på egen vilja. De tydliga spåren i snön visar bara pojkens fotavtryck, men Fröken Smilla vet bättre. Hon kan läsa stegen i snön och de är inte gjorda av någon som frivilligt har gett sig upp på taket, speciellt inte någon som är höjdrädd. Frågan är bara vem var det som fick honom att stiga upp på taket från första början.
Detta är en underbar bok, Fröken Smillas känsla för snö av Peter Høeg, väl skriven, engagerade och omöjlig att lägga ner. När jag kom till det sista kapitlet, lät jag boken ligga tre dagar innan jag läste slut den, jag ville så gärna hålla kvar Fröken Smilla lite längre.
Jag har inte sett filmen än, men jag har svårt att tro att den skulle kunna toppa boken.
Josefine

Mina rekommendationer: Italienska skor av Henning Mankell

Inga kommentarer: