lördag 27 mars 2010

När änglar faller

Jag älskar en historia som överraskar mig, en historia som inte bara är välskriven utan också skriven på ett annorlunda sätt. Så var det med När änglar faller av Tracy Chevalier. Varje kapitel är skrivet ur ett perspektiv från en av karaktärerna i historien och vi får följa deras tankar och handlingar.
Det är en melankolisk historia och jag kan inte låta bli att tänka att det måste ha varit svårt att leva på den tiden (slutet av Viktorianska England), när samhällets restriktioner gjorde det svårare att uttrycka sig.
Chevalier har hittat en bra balans mellan samhällskommentar och njutningsläsning i När änglar faller. Det är en av de mest välskrivna böckerna jag har läst på länge
Josefine

Mina rekommendationer: The pirate’s daughter av Margaret Cezair- Thompson

Inga kommentarer: