onsdag 22 april 2009

Biografier

Jag tycker om att läsa en bra biografi, skriven av personen själv eller tolkad av en annan författare spelar ingen roll, det är historien som är mest intressant. En biografi utan en värdefull historia är inte lönt att ödsla tid på.
Zainab Salbis I skuggan av Saddam är en biografi väl värt min tid. Den handlar om Salbis uppväxt under Saddams regim, hennes familj levde i hans innersta kretsar och hon var van att kalla honom Farbror Saddam. Hon berättar också hur hon hamnade i USA och grundade organisationen Women for Women International för att hjälpa kvinnor världen över. Verkligen läsvärd.
En annan riktig bra biografi är En kvinna i Berlin en dagbok skriven av en anonym kvinna som bodde i Berlin under veckorna när Ryssarna intog staden i slutet av andra världskriget.
En biografi som jag påbörjade för flera år sen är Gulag arkipelagen av Aleksandr Solzjenitsyn. Jag läser den kapitel för kapitel, men det tar tid. Ibland måste jag stanna upp och tänka, det blir allt för överväldigande att läsa om vilka avskyvärdheter en människa kan göra mot en annan.
Jag tror att det som drar mig till dessa böcker är styrkan och inspirationen i människorna att gå vidare och berätta om det som hänt.
Josefine


Mina rekommendationer: Landing on my feet – a diary of dreams av Kerri Strug

Inga kommentarer: